Jak wybrać idealne laboratorium protetyczne. Michael Strachanowski

Jak wybrać idealne LABORATORIUM PROTETYCZNE?

Jak odnieść sukces na rynku stomatologicznym i wyprzedzić konkurencję? Czy oprócz dobrej lokalizacji, świetnie wyposażonego i urządzonego gabinetu, dobrych fachowców i bazy klientów, potrzeba coś więcej?

Wybór odpowiedniego laboratorium protetycznego jest ważnym czynnikiem sukcesu na rynku stomatologicznym. Gabinety i kliniki przeważnie współpracują z dwoma, trzema laboratoriami. Idealną sytuacją, byłby własny lab, znajdujący się za ścianą gabinetu, pracujący w technologii cyfrowej. Jeżeli jednak nie mamy takich  możliwości, poszukajmy partnera na zewnątrz.

Michael Strachanowski ekspert marketingu stomatologicznego przez wiele lat prowadził z sukcesem klinikę stomatologiczną w Londynie.
Co według ciebie jest najważniejsze przy wyborze laboratorium protetycznego?

Dla mnie, na pierwszym miejscu była odległość. Laboratorium protetyczne musiało być blisko kliniki. Dziś odległość nie ma takiego znaczenia, bo mamy skanery wewnątrzustne , chyba że masz potrzebę odwiedzania laboratorium raz, czy dwa razy w tygodniu w celu sprawdzania prac. Zawsze zwracam uwagę na cenę – w relacji do jakości. Najwyższa jakość, za rozsądną kwotę. Aspektów, które warto wziąć pod uwagę jest więcej. I co warto podkreślić: laboratorium może zepsuć naszą markę, albo razem z nami ją budować. Co warto uwzględnić?

 

Cena. Jest takie powiedzenie: Kto chce tanie i dobre, musi kupić oba. Rada: unikaj najtańszych laboratoriów protetycznych. Warto także sprawdzić, czy do ceny nie są doliczone opłaty dodatkowe.

Terminowość. To jedna z tych cech, które wychodzą dopiero po czasie. Jej nieprzestrzeganie jednak może mieć szereg konsekwencji. Warto wcześniej sprawdzić opinię o danym labie. Jeżeli laboratorium protetyczne notorycznie się spóźnia, zaburzy w przyszłości cały rytm pracy. Pojawią się sytuacje stresowe, w które oprócz lekarza, czy personelu zaangażowany będzie także pacjent.

 
Jakość. Dobrze jest zorientować się, czy laboratorium posiada wewnętrzny protokół funkcjonowania, czy może podlega pod jakieś zewnętrzne standardy? Najważniejszy jest protokół pracy i to, w jaki sposób realizowany jest każdy krok zlecenia.

 
Projekt – czy technicy go dokładnie sprawdzaj, informując nas o popełnionych błędach? Jak wykończona jest praca, i czy jest sprawdzana przed wysyłką? Czy prace są równe i czy pasują?

 
Wykonanie. Zapytaj, czy laboratorium zleca wykonanie prac za granicą np. Chiny, Indie, Filipiny. Niestety to wcale nie jest rzadkością. Jeżeli tak, to procedury pracy, proces reklamacji dodatkowo się wydłużą. Ten aspekt będzie mieć również wpływ na jakość prac.

 
Lokalizacja. To kwestia dość indywidualna. Niektórzy lekarze zanim zaakceptują prace, niezależnie od tego w jakiej technice pracują chcą je dokładnie obejrzeć. W erze prac wykonywanych z użyciem skanera wewnątrzustnego można współpracować z laboratorium zlokalizowanym w dowolnym miejscu. Jeżeli jednak pracujesz w technice analogowej należy wziąć pod uwagę laboratorium położone jest w stosunkowo bliskiej odległości.

 
Technologia. Technologia bezpośrednio przekłada się na jakość. Sprawdź na jakich urządzeniach, i jak dalece zaawansowanych pracuje laboratorium. Czy się rozwija? Małe laboratoria z reguły nie inwestują w technologię i bywa, że zlecają frezowanie do większych labów, co z kolei ma wpływ na cenę. W laboratorium zaawansowanym technologicznie można zrobić większość potrzebnych prac.

 
Materiały. Pytanie zasadnicze: czy laboratorium protetyczne używa materiałów certyfikowanych pochodzących od najlepszych producentów, czy szuka oszczędności i przy niskiej marży stosuje tańsze rozwiązania? Dobrej jakości materiał to estetyka i wytrzymałość.

 
Gwarancja. Śpimy dobrze po zacementowaniu danej pracy, gdy jest objęta gwarancją.

 
Reklamacje. Czy i w jaki sposób rozwiązywane są problemy z pracami, które nie spełniły norm? Jak długo trzeba czekać na nową pracę? W przypadku dentysty pracującego w technice analogowej, proces reklamacji zawsze się wydłuża. Trzeba zaangażować w niego także pacjenta. Jeżeli laboratorium jest cyfrowe, reklamacja i stworzenie nowej pracy przebiega bez dodatkowej straty czasu zarówno lekarza jak i pacjenta.

 
Edukacja. Czy laboratorium szkoli dentystów z zakresu technologii cyfrowej i skanowania? Warto wiedzieć czy takie szkolenia są bezpłatne czy płatne, jakiej jakości i kto je prowadzi? Szkolenia prowadzone przez doświadczonych lekarzy mają najwyższą wartość. Unikajmy opierania się tylko na szkoleniach prowadzonych przez handlowców!

 
Marketing. Czy laboratorium wspiera dentystę i czy buduje PR i jego markę? Czy pomaga mu pozyskać pacjentów? Czy zleca artykuły, materiały reklamowe, tworząc powiązanie dentysta – laboratorium, dentysta – pacjent?

 
Doświadczenie. Warto dowiedzieć się, jak długo dany lab jest na rynku. Czy technicy robią wszystko, czy też mają specjalizację?

 
Innowacyjność. Chodzi o sposób myślenia danego właściciela lub technika będącego liderem w danym labie. Innowacyjność myślenia to adaptacja do sytuacji na rynku. Po rozmowie będziesz wiedzieć czy dane laboratorium ma podobną do Twojej filozofię.

 
Dostępność. Czy możesz odwiedzić laboratorium, poznać techników, przyjrzeć się ich pracy, żeby „wyrobić” sobie tzw. ogólne wrażenie?

 
Opinie w Internecie. Opinie o danej placówce często zgadzają się z tym, jak pracuje ona w rzeczywistości. Warto zwrócić uwagę, w którym roku zostały wystawione. Jeżeli np. mowa jest o 2018 roku, problem mógł zostać już dawno wyeliminowany. Czytaj z uwagą najnowsze opinie.

 
Gratisy i leasing. Czy laboratorium protetyczne daje darmowe prace do wypróbowania, ale też czy użycza na własnych zasadach urządzenia cyfrowe min. skaner wewnątrzustny, który możesz wykorzystać w swojej pracy, bez potrzeby inwestowania środków własnych.

 
Informacje o przesyłce. Idealny jest tracking number, dzięki któremu łatwo odnaleźć daną przesyłkę, która mogła się np. zagubić.

 
Rozliczenie. Klarowny opis lub podsumowanie dołączone do faktury z wypunktowaniem usług. Często zdarza się, że kliniki mogą nie wiedzieć, który lekarz, co zamówił. Problem narasta, gdy zatrudniasz więcej niż dwóch lekarzy i każdy składa oddzielne zamówienia.

 
Bezpieczeństwo. Wyciski analogowe niosą ze sobą ryzyko przenoszenia wirusów oraz bakterii, które mogą być przeniesione do laboratorium. W technologii cyfrowej – stuprocentowa eliminacja problemu.

 
Ekologia. Jeżeli lab używa mas – zanieczyszcza środowisko, tworząc olbrzymie ilości odpadów, które można liczyć w setkach kilogramów. Odpady te nie podlegają biodegradacji ani przetworzeniu. Jest to świadome niszczenie wspólnego dla wszystkich środowiska.

 
Oszczędności . Jeżeli laboratorium protetyczne używa skanerów zmniejszamy koszty generowane przy pracy z wyciskami. Masy są produktem kosztownym, angażują także dodatkowo czas osób trzecich, np. asystentki.

Zadałem pytanie w grupie Dentyści Ogłaszają:

Czego nie lubisz we współpracy z laboratorium protetycznym

 

Poniżej cytuję część odpowiedzi:

Zbigniew: ‘Tego, że każdy Labor nie oddaje twoich (nawet podpisanych) łyżek tylko jakieś inne. Nagminnie.”

Kazimierz: „Rachunków.”

Kris: „ Kazimierzu- Nie masz racji. Moje zdanie zawsze jest jedno: „Żądaj wysokiej jakości i bądź gotów za nią zapłacić” A rachunki trzeba regulować.”

Mateusz: „Kris zgadzam się. Jeśli prace pasują i wszystko gra to o dla mnie ten ” spokój” może kosztować więcej niż przeciętna.”

Katarzyna: „Telefonu o 11:00, że praca na 13:00 nie zostanie wykonana, bo nawet nie zaczęli.”

Kas: „Katarzyna dobrze, że chociaż zadzwoni, ja się czasem dowiaduję, że pracy nie będzie jak już pacjent jest w poczekalni.”

Agata: „We współpracy nie ma miejsca na nielubienie się. Wszystko jest kwestią komunikacji i relacji (niekoniecznie centralnej).”

Elle: „Tylko cenę. Zawsze oddają moje łyżki z pracą( nie rozumiem gdzie problem) i zawsze są na czasie – a jak zrobią szybciej to
szybciej jest. Tylko są drodzy. Ale coś za coś – piękne , pasujące prace które są na czasie – warte. Naprawdę warte.”

Mariusz: „Nieterminowości.”

Marek: „Jedyne czego nigdy nie lubiłem to praca na odległość. Całą resztę da się wypracować.”

Piotr: „Bezmyślności….że pracę są robione na „sztukę”. Mała modyfikacja czy ze strony lekarza czy laboratorium wpływa na znacznie lepszą estetykę albo funkcję.”

Jacek: „ …bardzo mnie cieszy Twój spokojny sen. Zobaczymy czy każdy czynnik ludzki nie zostanie wkrótce zastąpiony i jak wtedy będzie wyglądał ten spokojny sen…niestety mimo stosowania urządzeń Cad/Cam od kilkunastu lat, nadal uważam je za narzędzia wspomagające i ułatwiające pracę, ale nie mające szans na wykonanie w pełno precyzyjnej, funkcjonalnej i estetycznej pracy bez udziału, jak to nazywasz czynnika ludzkiego, a wprost mówiąc wykfalifikowanego technika dentystycznego.”

Anna: „Nie zawsze okluzja idzie w parze z estetyką i odwrotnie.”

Adam: „My pracujemy na wyciskach dostarczonych, na modelu leży więc błędu nie popełniliśmy, a na Pacjencie krzywo, nieszczelność, nie osiada… widzę swoje wyciski, zawsze jest perfekt widoczny stopień, inaczej robię do skutku, nie zostawiam tez nigdy żadnych artefaktów. Jeśli technik ma nieustanny problem z doborem koloru (w pracowni), nie umie wykonać poprawnie
onlay’a z dobrym profilem przy stopniu, korony losowo pasują, nie pasują, mają pkt styczny nie mają, idzie w zaparte ze nie przekręcił analogów w gipsie przy pracy na implantach – a z drugiej strony ma każda przymiarkę jakiej sobie zażyczy i każdą poprawkę wycisku jaką chce – to tak, widzę w tym też winę technika a nie tylko swoją.”

Ahmad: „Terminy realizacji.”

Wybór odpowiedniego laboratorium protetycznego jest ważnym czynnikiem sukcesu na rynku stomatologicznym. Przy wyborze laboratorium należy uwzględnić: jakość, terminowość i cenę. Moim zdaniem w podanej kolejności.  Najtańsze opcje nie zawsze oznaczają najlepsze, warto unikać laboratoriów notorycznie się spóźniających i sprawdzić, czy lab posiada wewnętrzny protokół funkcjonowania.

Jakie są Twoje przemyślenia na ten temat?