Jak zdobyć i utrzymać pacjentów, omijając rafy? (cz. 2)

W jaki sposób można stworzyć plan marketingowy dla gabinetu stomatologicznego, który pomoże dotrzeć do nowych pacjentów.

Po przeczytaniu pierwszego artykułu zrozumiałeś, że sukces działania zależy od nastawienia Twojego zespołu. I każda osoba jest ważna! Nie, nie przesłyszałeś się, bo każdy z osobna jest potrzebny do stworzenia idealnej atmosfery i obsługi klienta. To podstawa sukcesu. Nie ma nic gorszego niż przereklamowanie danego miejsca i pozostawienie pacjenta z uczuciem, że istnieje niezgodność usługi z opisem. Pacjent ma poczuć, że trafił w najlepsze miejsce i że usługa, za którą zapłacił, była warta wydania pieniędzy.

W moim przewodniku, krok po kroku, omówię w jaki sposób możesz stworzyć plan marketingowy dla swojego gabinetu, który pomoże dotrzeć do nowych pacjentów.

To prosta czynność. Nie musisz robić skomplikowanych analiz rynku. Plan powinien obejmować okres 6 kolejnych miesięcy.

Krok 1 – zacznij od własnego osobistego brandingu

Zadaj sobie pytanie, co sprawia, że Ty i Twój gabinet jest wyjątkowy? Co możesz zaoferować, czego nie oferuje Twoja konkurencja? Co sprawia, że jako dentysta pracujesz zawodowo? Jak wpływa to, na Twoich pacjentów? Czy działasz inaczej niż konkurencja lub masz technologie, które Cię wyróżniają?

Krok 2 – kto jest Twoją grupą docelową?

Stomatolodzy, specjalizujący się w kosztownych metamorfozach uśmiechu, będą chcieli dotrzeć do osób z wyższymi dochodami. Gabinety specjalizujące się w leczeniu dzieci będą chciały zachęcić matki dzieci do odwiedzenia kliniki. Dentyści, z podejściem holistycznym będą trafiać ze swoim przekazem do niszowej grupy. Dla każdej z tych grup przygotujesz osobną kampanię.

Krok 3 – sprawdź konkurencję

Jakie ceny i usługi oferuje? Jak się reklamują? Czy mają konta w social mediach? W jaki sposób prowadzą portale społecznościowe? Co możesz zrobić inaczej? Jak możesz być bardziej konkurencyjny?

Pamiętaj – nie walcz ceną usług – najlepsze gabinety nie dają żadnych rabatów i nie mają niskich cen!

Krok 4 – stwórz unikatową propozycję wartości

Są to wszystkie korzyści, jakie Twoi pacjenci odnoszą korzystając z Twoich usług. Przy czym nie chodzi tylko o oszczędność (cena), okazję (rabat), ale także o poczucie komfortu, o emocje związane z wizytą u dentysty.

Przykład: Stomatolodzy estetyczni oraz ortodonci oferują piękne uśmiechy – czy możesz zaoferować bardziej dostępny cenowo system alignerów, aby pomóc większej liczbie pacjentów? A może inne gabinety mają tanie nakładki, a Ty możesz zaoferować system, który jest jak Rolls-Royce wśród aparatów ortodontycznych?

Krok 5 – ustal budżet

Traktuj marketing swojego gabinetu jak inwestycję w jego ciągły rozwój, nie jako koszt prowadzenia działalności.  Chciałbym, abyś spojrzał na to, od innej strony: Ile wart jest dla Ciebie jeden pacjent, a nie — ile musisz zapłacić za reklamę?

Ustalenie budżetu zależy od kilku czynników: miesięczny obrót w danym gabinecie, rodzaj świadczonych usług, czy lokalizacja. Ważne, aby widzieć pozyskiwanie nowych pacjentów jako inwestycję.

Dla przykładu, jeśli budżet miesięczny przeznaczony na marketing będzie wynosić około 3 tys. zł, to możesz to widzieć jako dodatkową fakturę do zapłacenia albo szansę na pacjenta np. na implant, który wygeneruje kilku kolejnych. Zatrzymaj się w tym miejscu na chwilę i zastanów się, które podejście daje większe rezultaty?

Krok 6 – wybierz metody działania

Weź pod uwagę, do kogo chcesz trafić, co Ciebie wyróżnia i jaki jest Twój miesięczny budżet? Do wyboru masz darmowe platformy w social media: Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Twitter, YouTube. Możesz budować autorytet poprzez pisanie artykułów, blogów, nagrywanie filmów edukacyjnych, czy też brać udział w programach telewizyjnych.

Tradycyjne metody: ulotki, banery czy wizytówki też mogą działać. Płatna reklama w Google, na Facebooku, czy innych platformach, również będzie pomocna.

Udział w galach i konkursach, niestety przeważnie są płatne, ale mogą dobrze wpłynąć na postrzeganie marki gabinetu.

Wybierz metody działania, które będziesz uważał za najbardziej efektywne i dopasowane do Twojego budżetu.

Krok 7 – monitoruj, ulepsz, powtórz

Sprawdzaj regularnie jak działają wybrane przez Ciebie metody. Tak samo, jak doradzasz swoim pacjentom, aby co 6 miesięcy sprawdzali stan swojego uzębienia, tak samo powinieneś monitorować co działa, a co nie przynosi efektów. Wprowadź zasadę, że każdy pacjent informuje skąd się dowiedział o gabinecie. Proś o precyzyjne odpowiedzi, zamiast ogólnych, np. pacjent podaje, że przyszedł z reklamy w internecie, dopytaj go, czy to był Facebook, Google lub inne źródło.

Jeśli coś działa i przynosi efekty, możesz przeznaczyć większy nakład energii na konkretne źródło. Zrezygnuj lub zminimalizuj działania najmniej efektywne.

Stworzenie silnej strategii marketingowej pozwoli przyciągnąć pacjentów, o jakich marzysz, pokonać konkurencję i w przyszłości zdominować lokalny rynek. To fundament długoterminowego planu, który możesz modyfikować i  maksymalizować rezultaty.